![]() |
Régi kedvenc képem, itt még csak két éves volt! |
Egy óvodai nyílt nap, amelynek témája a mese és az olvasás volt, felvetett bennem néhány kérdést. Minden gyerek behozhatta kedvenc mesekönyvét is,
amelyből az óvónő felolvasott. Nagyon örültem neki, hogy kislányom a nagy,
klasszikus mesemondó, Lázár Ervin könyvét választotta erre az alkalomra,
ugyanis a születésnapjára kapott Manógyár című mesekönyv nagy kedvence lett! Minden este olvasunk
belőle. Más gyerekek hoztak Bogyó és Babócát, illetve
a Piroska és a farkast is láttam az egyik
kislánynál.
A mesék felolvasását beszélgetés, kérdezz-felelek is kísérte. Ami döbbenetes volt:
mint kiderült, vannak gyerekek, akiknek egyáltalán nem olvasnak a szülei! Se anya, se apa. Nincsenek
is otthon könyveik (nem is hoztak be mesekönyvet!), vagy ha van is, gondolom csak egy-egy darab. Azért
ez elég szomorú. Az egyik kislány anyukáját ismerem, ők valóban elég szegények.
Bár, feltételezem, hogy nemcsak szegénység kérdése. Elképzelhető, hogy fejből
sem nagyon mesél a gyerekének.
A mesélést és beszélgetést rajzolás követte, az
elhangzott kis történetek szereplőit vetették papírra a gyerekek. És itt ért az újabb
döbbenet. Azok a gyerekek (elsősorban két kisgyerekről van szó a tizennégy fős csoportból), akiknek egyáltalán
nem mesélnek, nem olvasnak otthon a szüleik, szinte azt sem tudták, hogyan
rajzoljanak le egy pl. egy százlábút, de a többi figurájuk is eléggé kezdetleges
volt. Feltételezem, hogy rajzolni sem szoktak otthon. Pedig ha belegondolok, én
mennyit rajzolok együtt a kislányommal! És ha olvasok neki egy mesét, vagy akár
lát, hall valamit, egyből beindul a fantája, és veszi is elő a ceruzáit.
Vajon min múlik, hogy
olvassunk a gyerekeinknek? Nem hiszem, hogy pénz kérdése lenne, mert hogy drágák a mesekönyvek. Van könyvtár, lehet kölcsönkérni is, és jobb esetben a szülőnek is voltak gyerekkori könyvei (mondom: jobb esetben - ld. az a kislány, akiknél nincs otthon könyv!)
Sokan az időhiányt is okolják. Pedig a meseolvasás nagyon fontos, mert ezáltal fejlesztjük legjobban gyermekünk képzelőerejét, és nem utolsósorban szókincsét. Szakítsunk rá időt, minden nap legalább tíz-húsz percet, nem dől össze a világ, ha egy picit hanyagoljuk a házimunkát, munkahelyi dolgainkat, vagy éppen az okostelefonunkat.
Sokan az időhiányt is okolják. Pedig a meseolvasás nagyon fontos, mert ezáltal fejlesztjük legjobban gyermekünk képzelőerejét, és nem utolsósorban szókincsét. Szakítsunk rá időt, minden nap legalább tíz-húsz percet, nem dől össze a világ, ha egy picit hanyagoljuk a házimunkát, munkahelyi dolgainkat, vagy éppen az okostelefonunkat.
Hiszen mikor foglalkozzunk gyermekeinkkel, ha nem most, óvodás korban, amikor a legfogékonyabbak a világ dolgaira, és szinte észrevétlenül szívják magukba a tudást? Azt meg már fel sem merem vetni, hogy hogyan fog elolvasni
általános iskolában egy ifjúsági regényt, vagy akár egy rövidke mesét az
olvasókönyvben a gyerek, ha nem látja tőlünk, szülőktől, hogy milyen jók is a könyvek?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése