Ugrás a fő tartalomra

Miért fontos olvasnunk a gyerekeknek?

Régi kedvenc képem, itt még csak két éves volt!
Egy óvodai nyílt nap, amelynek témája a mese és az olvasás volt, felvetett bennem néhány kérdést. Minden gyerek behozhatta kedvenc mesekönyvét is, amelyből az óvónő felolvasott. Nagyon örültem neki, hogy kislányom a nagy, klasszikus mesemondó, Lázár Ervin könyvét választotta erre az alkalomra, ugyanis a születésnapjára kapott Manógyár című mesekönyv nagy kedvence lett! Minden este olvasunk belőle. Más gyerekek hoztak Bogyó és Babócát, illetve a Piroska és a farkast  is láttam az egyik kislánynál.

A mesék felolvasását beszélgetés, kérdezz-felelek is kísérte. Ami döbbenetes volt: mint kiderült, vannak gyerekek, akiknek egyáltalán nem olvasnak a szülei! Se anya, se apa. Nincsenek is otthon könyveik (nem is hoztak be mesekönyvet!), vagy ha van is, gondolom csak egy-egy darab. Azért ez elég szomorú. Az egyik kislány anyukáját ismerem, ők valóban elég szegények. Bár, feltételezem, hogy nemcsak szegénység kérdése. Elképzelhető, hogy fejből sem nagyon mesél a gyerekének.

A mesélést és beszélgetést rajzolás követte, az elhangzott kis történetek szereplőit vetették papírra a gyerekek. És itt ért az újabb döbbenet. Azok a gyerekek (elsősorban két kisgyerekről van szó a tizennégy fős csoportból), akiknek egyáltalán nem mesélnek, nem olvasnak otthon a szüleik, szinte azt sem tudták, hogyan rajzoljanak le egy pl. egy százlábút, de a többi figurájuk is eléggé kezdetleges volt. Feltételezem, hogy rajzolni sem szoktak otthon. Pedig ha belegondolok, én mennyit rajzolok együtt a kislányommal! És ha olvasok neki egy mesét, vagy akár lát, hall valamit, egyből beindul a fantája, és veszi is elő a ceruzáit.

Vajon min múlik, hogy olvassunk a gyerekeinknek? Nem hiszem, hogy pénz kérdése lenne, mert hogy drágák a mesekönyvek. Van könyvtár, lehet kölcsönkérni is, és jobb esetben a szülőnek is voltak gyerekkori könyvei (mondom: jobb esetben - ld. az a kislány, akiknél nincs otthon könyv!)
Sokan az időhiányt is okolják. Pedig a meseolvasás nagyon fontos, mert ezáltal fejlesztjük legjobban gyermekünk képzelőerejét, és nem utolsósorban szókincsét. Szakítsunk rá időt, minden nap legalább  tíz-húsz percet, nem dől össze a világ, ha egy picit hanyagoljuk a házimunkát, munkahelyi dolgainkat, vagy éppen az okostelefonunkat.

Hiszen mikor foglalkozzunk gyermekeinkkel, ha nem most, óvodás korban, amikor a legfogékonyabbak a világ dolgaira, és szinte észrevétlenül szívják magukba a tudást?  Azt meg már fel sem merem vetni, hogy hogyan  fog elolvasni általános iskolában egy ifjúsági regényt, vagy akár egy rövidke mesét az olvasókönyvben a gyerek, ha nem látja tőlünk, szülőktől, hogy milyen jók is a könyvek?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Fognyűvő Manócska (Hanna Künzel, Günter Schmitt)

Gyermekkorom egyik emlékezetes könyvét szeretném most bemutatni nektek, amely a fogmosás fontosságára hívja fel a figyelmet. Főszereplője, Gergő, az a kisfiú, aki nagyon szereti az édességeket (csokit, cukorkát, nyalókát - innen a gúny-beceneve), a fogmosást azonban mindig elsumákolja. Egyik este egy zöld cukorfejű kis manó jelenik meg a szobájában, kalapáccsal a kezében. Másnap Gergő iszonyú fogfájásra ébred. A manócska ugyanis éjszak kifúrta a fogát! Vajon mi történik ezután Gergővel a fogorvosi rendelőben? Megváltozik az eset után? Gyerekként nagyon nagy hatással volt rám ez a könyv, sokáig abban a tudatban éltem, hogy lyukas fogainkat valóban egy gonosz kis manócska okozza. A könyv még ma is megvan szüleimnél, már 4 éves kislányom is jól ismeri, és szorgalmasan sikálja a fogát esténként. Sőt, legutóbb, mikor szegény nagypapájának fogorvoshoz kellett menni, megjegyezte: "Biztos nem mosott fogat!" :)) Sajnos nem tudom, hol lehet beszerezni a könyvet. Az antikvari

Mihail Pljackovszkij: A sün, akit meg lehetett simogatni

Egy bűbájos mesekönyvet szeretnék figyelmetekbe ajánlani, amely gyermekkorom nagy kedvence volt! Ez pedig nem más, mint A sün, akit meg lehetett simogatni . Most új kiadásban megvásárolható a Móra Kiadó gondozásában. A mesék szereplői mind állatok, és minden mesének van valamilyen tanulsága. Hasonlít a Vidám mesék re (szintén gyerekkori kedvenc), főleg, hogy ezt a könyvet is Vlagyimir Szutyejev illusztrálta. Kislányom a hétvégén, a negyedik születésnapjára kapta meg a könyvet, és már többször is el kellett neki olvasnom neki az elejétől a végéig! Nagy kedvence a két struccfióka, Fuj és Pfuj története, akik nem szeretik a tejbegrízt. Kedvence még az Egy darabka hol a háztetőn is, amely Csahosról, a kiskutyáról és Fehértappancsról a cicáról szól. De az összes mese bűbájos, hol vidámabb, hol meghatóbb befejezéssel.  Az állatok nevei is beszédesek,  pl. a csacsit Ábécének hívják, az egeret Morzsának, a kacsát Hápisápinak, a teknőst pedig Nekem-Aztán-Nem-Sürgős-nek.  Ajánlom

Leiner Laura: Állj mellém

Lassan már szinte egy év telt el azóta, hogy az Iskolák Országos Versenye (II. trilógia) második kötetét elolvastam, és mennyire vártam a folytatást, lévén akkor még meg sem jelent. Aztán el is felejtettem, ám még Húsvét előtt kölcsönkértem- és kaptam tanítványomtól. Könnyen felvettem a fonalat, lévén kedvenc főhőseinket nem lehet elfelejteni: Sára, Vivien, Rajmund és Dominik mind jópofa és szerethető karakterek - Tahi, a fizikatanár kíséretében. A vetélkedő a múltkori furcsa feladvány (ld. ki a beépített ember) után ismét folytatódik. A Szirtes gimi csapata nagyon összetartó, a párok ugye már összejöttek, ebben sincs sok újdonság (vicces, ahogy Tahi mindig őrködni próbál), minden halad a szokásos mederben. Talán a túl szokásosban is. Nekem a harmadik kötet már kicsit sablonosnak tűnt (ld. tudni előre, hogy úgyis mindig továbbjutnak, úgyis ők nyerik majd meg), az igazgató élőit a kommentszekcióval sokszor csak lapoztam (bár most is mind nagyon humorosak és fárasztóak voltak, de inkább